Matglede

Trykk her for å lese litt om barnehagens mattilbud og fokus på matglede.

I sammenheng med barnehagens satsningsområde realfag og bærekraftig utvikling, har vi arbeidet med bevisstgjøring rundt mat og måltid. Bærekraft handler mye om mat og produksjon, matsvinn og kosthold. I den anledning har vi satt oss tre mål:

1. Skape nysgjerrighet på mat
  2. Barn som er glade i grønnsaker
  3. Redusere matsvinn

Hver dag får barna servert ett måltid, stort sett rundt kl. 11 til første måltidet. Vi har en ansatt som jobber på kjøkkenet og tilbereder sunn og næringsrik mat til barna daglig. Foresatte mottar en månedsmeny med oversikt over hva som serveres. Hver uke mottar barnehagen en stor fruktkurv som fordeles mellom avdelingene. Barna tilbys også melk.

«Barn trenger å lære å like variert mat for å få gode matvaner, også senere i livet. Barnas nysgjerrighet på mat og matglede er en viktig forutsetning for barnas læring om mat. Matnytelse er alle de gode følelsene som oppstår i kroppen vår når vi spiser god mat. Matnytelse spiller en sentral rolle i barns og voksnes valg av mat» (Forskerfrø, s. 64, 2020).